Epiphora methode

Heb jij (wel eens) last van:

  • Brain fog (‘hersenmist’);
  • een drukgevoel boven op je hoofd en/of haarwortelpijn;
  • wazig zien;
  • concentratieproblemen;
  • overgevoeligheid voor geluid en/of licht;
  • stijve, verzuurde spieren;
  • een koud lichaam;
  • intense vermoeidheid;
  • fibromyalgie;
  • (aura)migraine;
  • prikkelbare darmen.

Dan is de kans groot dat de doorbloeding naar je brein niet optimaal is
en dan heb je zeer waarschijnlijk baat bij de Epiphora Methode.
Dit is een combinatie van bewegings- en ademhalingsoefeningen die ik je, als Epiphora coach, kan leren zodat je de regie over je gezondheid terug krijgt.

Wat is de Epiphora methode?

De Epiphora Methode is een ademhalingsmethode die de weg voor de doorstroming van bloed naar de hersenen weer vrijmaakt. Ken je de Epiphora Methode nog niet? Sinds begin 2022 kom je deze naam steeds meer tegen op social media. Dit heeft alles te maken met het groeiend aantal mensen dat door de Epiphora oefeningen eindelijk herstelt na een hersenschudding, whiplash, chronische vermoeidheid of aura migraine. En mensen herstellen ermee van long covid.

Wat deze aandoeningen met elkaar gemeen hebben, zijn verschijnselen die veroorzaakt lijken te worden door een verminderde doorbloeding naar het brein. Daardoor komt op sommige plekken net niet voldoende zuurstof, of is de druk in het hoofd niet zoals het moet zijn.

Ook een verkeerde lichaamshouding, langdurige stress of een burn-out kan deze doorbloeding naar je brein flink verstoren. De bekende stijve schouders, gespannen nek en hoog ademen kunnen de bloedtoevoer in meer of mindere mate afknellen.

Cirkel van Willis

In het brein loopt een circuit van vaten dat de ‘Cirkel van Willis’ heet. Dit stelsel moet ervoor zorgen dat in geval van een blokkade het bloed toch goed wordt verdeeld over de hersenen. Maar uit onderzoek blijkt dat bij meer dan tweederde van de mensen deze Cirkel van Willis niet voldoende goed is aangelegd.

Grote kans dus dat jij bij deze 67% hoort. Daar hoef je eigenlijk niets van te merken, tot je een hersenschudding krijgt en merkt dat je niet herstelt.

Hoe wordt de Epiphora Methode opgebouwd?

De Epiphora ademhaling bestaat uit:

  1. een serie eenvoudige oefeningen die de bloeddoorstroming verbeteren;
  2. gevolgd door 5 minuten verbonden ademen;
  3. én minimaal 5 minuten rust.

Verbonden ademen

Waar de oefeningen de weg voor de bloeddoorstroming weer vrij maken, zorgt een korte verbonden-ademsessie voor een snel kalmeren van je zenuwstelsel. Je raakt uit die fight-or-flight-modus en zakt uit je hoofd, in je lijf. Het is die combinatie die zorgt voor het succes.